NNGF har to ordinære medlemskategorier, «sertifisert naturguide» og «studentmedlem». Før søknad om medlemskap, vennligst les informasjonen nøye og forbered nødvendig dokumentasjon. Manglende informasjon vil forårsake forsinkelser i behandling av søknaden.

Er du utdannet naturguide?

Du kan søke om medlemskap som «sertifisert naturguide» hvis du oppfyller følgende krav:

• Minimum 1 års utdanning (60 ECTS) fra en utdanningsinstitusjon som tilfredstiller kravene som NNGF til enhver tid stiller.
  • Minimum 40 dager med relevant arbeidserfaring som lønnet guide i det naturbaserte reiselivet.

Søknadsprossesen er følgende:

1. Fyll in skjemaet nederst med personlig informasjon.
  2. Send epost til post@nngf.no med:
  • Dokumentert vitnemål/kompetansebevis fra din utdanningsinstitusjon.
  • Dokumentert arbeidsattest/bekreftelse fra din arbeidsgiver eller din bedrift.
  • Last ned forslag her: Bekreftelse _av_arbeidserfaring_NNGF

Ved å sende in din personlig informasjon godtar du at NNGF behandler din informasjon som nødvendig og i henhold til GDPR. Navn på alle sertifiserte naturguider blir publisert i åpent medlemsregister på forbundets nettside, hvis det er ikke ønskelig send epost til: post@nngf.no.

Er du student?

Du kan søke om studentmedlemskap hvis du oppfyller følgende:

• Du studerer aktivt naturguiding ved utdanningsinstitusjon i Norge som er NOKUT-godkjent.

Søknadsprossesen er følgende:

1. Fyll in skjemaet nederst med personlig informasjon.
  2. Send epost til post@nngf.no med:
  • Bekreftelse på naturguide studiet fra din utdanningsinstitusjon. Kan være utskrift fra Studentweb, studiebekreftelse eller lignende dokumentasjon. Merk at dokumentasjonen MÅ inkludere tydelig navn og fødselsdato, navn på studiet og forventet dato for fullføring. Hvis usikker så kan du be skolens respesjon å lage en studiebekreftelse.

!!MERK!!

Medlemssøknader behandles generelt to ganger i året, tidlig vår og sen høst/vinter.

Søknader etter 16. oktober 2021 kan forvente svar før 15. januar 2022. Vennligst ikke forvent svar før da.

Nytt medlemsår og fakturering starter i februar 2022.

Vi takker for tålmodigheten. – Styret

Sertifiserte naturguider:

Årlig medlemskontigent for sertifiserte naturguider er satt til 500 kr for 2021 (endres til 600 kr i 2022).

For at medlemskapet skal være gyldig og med alle rettigheter, så må kontingenten være betalt.

Medlemmer vil motta faktura via epost og eventuellt via Vipps.

MERK: Det er mulig at første faktura kan legge seg i søppelpost, vennligst godkjenn følgende epost adresse: ikke.svar@fiken.no

Når kommer faktura?

Vi ønsker mest mulig å ha en fast årlig utsendelse av årskontingent til våre eksisterende medlemmer.

For 2022 vil faktura bli sendt ut i februar. Nye medlemmer får faktura sendt fortløpende for gjeldende medlemsår.

Studentmedlemskap:

Studentmedlemskap er per i dag gratis.

Medlemskapet er først gyldig og regnes fra den dagen kontingenten er betalt. For å beholde medlemskapet gyldig kreves det at den årlige kontingenten er betalt innen fristen.

Dersom medlemskontingent ikke er betalt innen fristen eller etter purring vil ditt medlemskap og status som sertifisert naturguide oppheves.